TEL +31(0)87 78 45 537 Join Our Network MENU

Synergize heeft samen met Boskalis in 2013 het ROOM concept ontwikkeld: Resources Optimal Organized and Managed. Toen heette het nog het Synergize Resource Model (SRM). Boudewijn de Boe die sinds 2016 als Vendor Manager IT verantwoordelijk is voor de inhuur van externe IT specialisten vertelt in dit interview over het proces en wat deze nieuwe manier van werken Boskalis oplevert. 

Vertel, wat is jouw rol binnen Boskalis en hoe is de IT ingeregeld?
Als Vendor Manager IT houd ik me bezig met het leverancierslandschap van IT. Aan de ene kant met een stuk sourcing, anderzijds houd ik me bezig met de contractvoorwaarden. Op welke manier doen we zaken en willen we zaken doen met onze IT leveranciers. Daarnaast ondersteun ik de teamleiders IT en de contractmanagers. We hebben op dit moment 50 FTE bij IT en we huren 40+ contracten in naast de outsourcingscontracten.

Wat houdt ROOM bij Boskalis precies in?
De dienst bestaat uit twee aspecten. In de meeste gevallen hebben we behoefte aan tijdelijke resources en regelt Synergize de werving. In andere gevallen regelen wij het zelf of met een extern detacheringsbureau en handelt Synergize het verder af. Zij regelen de administratie, de raam-overeenkomst, eigenlijk alle formaliteiten en afspraken die nodig zijn.

Anders gezegd, zij leveren de specialist, wij beoordelen de persoon. Zij leveren scherpe tarieven en wij hebben geen enkel gedoe met het regelen aan de achterkant.

Doordat we nu met 1 vaste partner werken scheelt het ons enorm veel tijd. Maar het belangrijkste voordeel is hoe Synergize de mensen werft. Wij als Boskalis IT zijn een stafgroep, Synergize is een club met een groot netwerk die snel goede en ondernemende mensen kan regelen. Dat is wat we willen; wij hebben snel goede mensen nodig tegen een marktconform tarief. Zo kunnen wij focussen op wat we met onze IT willen leveren.

 

“Wij hebben geen enkel gedoe meer met het regelen aan de achterkant”

 

Wat voor mensen zoeken jullie zoal?
We hebben een breed IT dienstenpakket en daarom behoefte aan specifieke krachten. Variërend van een projectleider, tot een applicatiebeheerder of een ontwikkelaar. 

Hoe snel kan Synergize die specialisten voor jullie vinden?
De IT markt is best krap en we zoeken soms ook complexere rollen, maar we hebben goede afspraken gemaakt en gesteld dat we in 5 werkdagen een geschikte kandidaat aan tafel moeten hebben. Dit halen we in 85% van de gevallen en soms heb ik binnen 1 dag al de juiste match. Het bevalt dus heel goed, het is over het algemeen een heel snelle en flexibele club en ze kunnen goed omgaan met hoe wij werken. We kunnen snel met elkaar schakelen. 

Hoe werkte Boskalis voordat jullie met Synergize met de ROOM werkwijze in zee gingen?
In 2013 is Synergize samen met ons gestart met dit concept, we hebben het samen ontwikkeld. Voorheen deden we alle inhuur zelf en was er alleen een resource coördinator. Die kon het werk niet meer aan en is toen met Synergize in gesprek gegaan. Toen hadden we 40 tot 70 man inhuur en al die leveranciers willen allemaal met de directeur praten…

 

“Nu hebben we een cloudstrategie waarbij we zoveel mogelijk willen outsourcen. We willen specialisten op projecten.”

 

Waren er destijds managers bang om met 1 partij te werken? 
Voor zover ik weet niet, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Het is belangrijk om een hoge mate van transparantie en vertrouwelijkheid te hebben. Als je daar goede afspraken over maakt, over wat de richttarieven in de markt zijn, dan houd je de zaken scherp. Synergize geeft ons alle inzichten en we hebben een op maat gemaakt dashboard om alles live te monitoren en te kijken of alles volgens onze afspraken gaat. We worden dus niet bedonderd.

 

“Het is raar dat je medewerkers in vaste dienst wel twee keer per jaar beoordeelt, maar ingehuurd personeel niet.”

 

Wat zijn de afspraken die jullie gemaakt hebben?
ROOM bestaat uit een paar onderdelen. Allereerst is resource management gewoon een lastige business. Dus doet Synergize goede onderhandelingen voor ons en krijgen wij goede prijzen en goede kwaliteit. Mocht de kwaliteit niet bevallen dan kunnen we snel van een contract af. Dit doen we door de specialisten / de zp’ers periodiek te beoordelen. Want het is toch raar dat je medewerkers in vaste dienst wel twee keer per jaar beoordeelt, maar ingehuurd personeel niet?

In het ROOM model hanteren we een waardering en zetten daar een norm op. Dit moet hoger zijn dan een 7. We willen dat 85% van de mensen die we inhuren hoger dan een 7 beoordeeld wordt (door de resource manager) en 0% lager dan een 6. Dan hebben we een maand opzegtermijn. Zo werken we op de volste manier samen, hebben we een hoge mate van transparantie en hebben we veel flexibiliteit bij het vervangen van resources.

Dit doen we met KPI’s en een SLA. Hierbij zijn de drie belangrijkste KPI’s: Prijs, Kwaliteit en Tijdigheid. We meten tijdigheid op het leveren van mensen, 85% binnen 5 dagen dus. Kwaliteit meten we op basis van de beoordeling, 85% boven een 7 en 0% onder een 6 dus. En voor de KPI prijs hebben we maandelijks overleg waarin we dit bespreken. We streven hierbij naar win-win-win: voor ons, voor Synergize en voor de specialist, de zp’er.

 

“De 3 belangrijkste KPI’s zijn: Prijs, Kwaliteit en Tijdigheid”

 

Wat zijn andere voor- en nadelen van ROOM?
Wij werken puur en alleen met Synergize en ROOM en maken geen gebruik van andere partijen, wat wel mogelijk is, maar voor ons niet interessant is want met één partij is er minder ‘regie-last’. Bovendien is de prijs goed en controleerbaar waardoor het onnodig is om met meerdere leveranciers te werken. Synergize heeft de marktkennis en kan goed onderhandelen, wij gebruiken die expertise graag.

Een klein nadeel van Synergize is dat het nog een klein, groeiend bedrijf is en dat ze enorm servicegericht zijn, maar bij sommige formaliteiten in de volwassenheidsfase zitten. Dan zijn ze bijvoorbeeld te snel. Maar ik denk dat elk bedrijf wel verbeterpunten heeft.

Tot slot, hoe zou je Synergize omschrijven?
Flexibel, benaderbaar, down to earth en ondernemend. Jeroen en Bas zijn echte ondernemers en die drive en passie voel je als klant.

× How can I help you?